آموزش باتری سازی خودرو

باتری ساز خودرو به شخصی گفته می شود که به سیم کشی و برق خودرو آگاه می باشد و می تواند مشکلات برقی انواع اتومبیل ها را برطرف کند.

برای باتری سازی چه ابزاری نیاز است؟

برای اینکه بتوانید شروع به باتری سازی بکنید به ابزار های ساده تا پیچیده نیاز خواهید داشت برای مثال ساده ترین ابزاری که در خانه های هم پیدا می شوند مانند پیچ گوشتی و انبردست را باید داشته باشید تا ابزار های پیچیده تر مانند شارژر باتری که در مغازه ها می توانید آن را پیدا کنید.

سیم چین ها جزو ابزار بسیار مهمی می باشند که می بایست کار با آن ها را یاد بگیرید چرا که در بیشتر مواقع می بایست با قطع و وصل کردن سیم ها برق اتومبیل را تعمیر کنید.

 

ابزار مورد استفاده برای تعمیر باتری خودرو

نوار چسب های برق نیز از جمله چیزهایی است که باید حتما آنها را همیشه همراه خود داشته باشید، بنابر این سیم چین و نوار چسب برق در این رشته بسیار مهم می باشند اما برای اینکه بتوانید باتری را درست کنید، ابزار مهم تری نیز نیاز است و از این جمله ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات لحیم کاری
  • انواع سیم چین
  • انواع سیم لخت کن
  • انواع نوار چسب برق
  • دستگاه اندازه گیری کمیت های الکترونیکی( مولتی متر، ولت متر)
  • کاتر مورب
  • پرس سر سیم

با استفاده از این ابزار مختلفی که در اختیار دارید می توانید متوجه خرابی های باتری شوید و سپس آن را تعمیر کنید.

عملکرد باتری چگونه است؟

باتری خودرو دارای دو سر یا پایه به نام های مثبت و منفی است، پایه مثبت قرمز و پایه منفی آبی است و با دیدن باتری اتومبیل می توانید متوجه این موضوع بشوید و قطب های مثبت و منفی آن را از هم تشخیص دهید.

از باتری برای روشن شدن اتومبیل کمک گرفته می شود و هنگامی که اتومبیل روشن شد شروع به کار انداختن دینام می کند و دینام جریان حرکتی اتومبیل را به جریان الکتریسیته تبدیل می کند و به باتری منتقل می کند تا ذخیره شود.

تمام تجهیزات برقی اتومبیل به باتری متصل هستن و برای اینکه بتوانند روشن شوند از این قطعه استفاده میکنند.

باتری اتومبیل دارای شیش محفظه می باشد که به این محفظه های سلول نیز میگویند، هر کدام از این سلول ها ۲ ولت برق تولید میکند و در مجموع که همه این سلول ها کار کنند باتری اتومبیل ۱۲ ولت برق تولید خواهد کرد.

درون این سلول ها ۱۶ ورقه سربی قرار دارد، ۸ عدد از این ورقه ها منفی و ۸ ورق دیگر مثبت هستند و این ورقه های توسط توری هایی عایق از همدیگر جدا می شوند، بنابراین این ورقه ها به یکدیگر برخورد نمی کنند.

 

میزان الکتریسیته درون باتری

درون هر سلول پر شده از مایعی که ۴۰ درصد آن را اسید سولفوریک و مابقی آن را آب معمولی تشکیل داده است. این مایع و اسید سولفوریک آن باعث بارور شدن صفحه های سربی می شود.

بارور شدن به این معنا است که الکتریسیته را ایجاد میکنند اما به دلیل ماهیت این آب درون باتری و صفحه های سربی ذخیره می شوند و هنگامی که شما از باتری استفاده میکنید در واقع این ضرات مثبت و منفی به صورت الکتریسیته خرج می شوند و تولید ۲ ولت می مکنند که در کنار هم و در مجموع باتری اتومبیل تولید ۱۲ ولت برق می کند.

در آموزشگاه برق خودرو آموزش باتری سازی خودرو نیز به همین ترتیب برای شما نحوه عملکرد باتری را نمایش می دهند و می توانید بعد از یک مدت با اطلاعات و تجربه کافی وارد بازار کار شوید.

نحوه تعمیر باتری اتومبیل

برای اینکه بتوانید باتری اتومبیل را تعمیر کنید چند راه ساده پیش روی شما است، هرگاه اتومبیلی به اصطلاح باتری خالی کرده است یا میگویند باتری اش خوابیده می توانید با عمل باتری به باتری کردن آن را دوباره بیدار کنید و جریان الکتریکی را دردرون آن به کار بیندازید.

برای این کار می بایست با استفاده از کابل اتصال، سر یک کابل را به قطب مثبت اتومبیلی که روشن می باشد و سره دیگر را به اتومبیلی که خاموش است متصل کنید همین کار را با قطب منفی هم انجام دهید و مدتی صبر کنید تا باتری شارژ شود، بعد از گذشت حدود یک ربع می توانید استارت بزنید و می بینید که ماشین روشن می شود، در این هنگام دوباره اتومبیل را خاموش نکنید و بگذارید تا باتری شارژ شود.

خدمات جانبی

تعمیر باتری خودرو

از راه های دیگر تعمیر این است که باتری را از روش اتومبیل جدا کرده و آن را به باتری سازی ببرید و یا با دستگاه شارژ کن باتری آن را شارژ کنید، اما در مواقعی پیش می آید که باتری مداوم می خوابد و خاصیت خود را از دست می دهد.

در این صورت می توانید مایع درون آن را تعویض کنید. اما اگر این راه هم کار ساز نبود می بایست باتری را تعویض کنید چرا که باتری مرده است، اما باتری ای که مرده است را می توانید با استفاده از باز کردن آن قطعات آن را مورد استفاده قرار دهید یا اینکه قطعات باتری مرده را تعویض کنید و برای اینکار می بایست آموزش باتری سازی خودرو را در آموزشگاه برق خودرو دیده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Loading...